Asymmetriska däck i motoGP roadracing

Däcken i motorcykelsporten har en avgörande betydelse för prestationerna ute på banan. Det är viktigt att motorcykeldäcken klarar att prestera hög fart samtidigt som de är hållbara hela loppet och ger bra väggrepp. Under ett racinglopp slits däcken otroligt på grund av den påfrestande körstilen.

När man pratar om racingdäck inom roadracing handlar det ofta om temperatur. För att däcken ska kunna prestera optimalt är det viktigt att de håller rätt temperatur, de får inte bli för varma och inte för kalla eftersom väggreppet då blir lidande.

Bridgestone som är leverantör av däck till motoGP klassen i roadracing har därför tagit fram asymmetriska däck att använda till vissa av banorna. Men vad menas då med detta? Jo, om en bana har extremt påfrestande kurvor åt ena hållet på banan kommer då däcket på den sidan också bli oerhört varmt. Lösningen på detta är att skapa däck som har olika materialuppbyggnad på de olika sidorna för att klara av de olika behoven i kurvorna. Om det är påfrestande högerkurvor så kommer däckets högersida att bli väldigt varmt och behöver därför vara uppbyggt av en hårdare gummiblandning för att inte bli överhettat. Men när föraren sen kommer in i vänsterkurvorna som inte är lika påfrestande, så blir inte däcket lika varmt och behöver en mjukare gummiblandning för att komma upp i rätt temperatur och få bra grepp.

Titta gärna på den här filmen där Bridgestone förklarar idén bakom de asymmetriska däcken.