Vinterförvaring av motorcykeln

Racingsäsongen här i norden börjar närma sig slutet. För gatuförarna pågår den ett tag till, men till sist kommer ändå den dag då de flesta måste ställa av hojen och låta den vila över vintern. Hur förbereder man då motorcykeln på bästa sätt för långvarig förvaring? På vilket sätt mår motorcykeln bäst att förvaras? Dessa frågor tänkte vi på Hellberg roadracing ge svar på i denna artikel så att din hoj inte tar skada av den långa vinterförvaringen. Hur vi hojfantaster själva ska överleva utan motorcykelåkandet hela långa vintern är dock en knepigare fråga som kanske borde få en egen artikel. För visst finns det ljusglimtar i vintermörkret som är värda att nämnas, exempelvis hojmässan som går av stapeln i början på året.

Men åter till tips om långvarig förvaring och vinterförvaring av motorcykeln. Titta först och främst i instruktionsboken till mc:n vad tillverkaren rekommenderar för åtgärder inför vinterförvaringen. Komplettera sedan med denna artikels tips om det behövs.

Tips för vinterförvaring av motorcykeln

Tidningen Mc-nytt publicerade i nr 12 år 2000 en del råd kring bästa sättet att förbereda hojen inför vinterförvaringen. För det första ska du köra motorcykeln torr efter att du tvättat av den en sista gång för säsongen, Mc-nytt rekommenderar ett par mil. Inget vatten kvar i skrymslen och vrår alltså när du ställer undan mc:n. Därefter är det bra att köra slut på bensinen och tömma flottörhus. Använd sedan motorcykelställ när du ställer undan motorcykeln så att inte däcken nuddar marken, på så sätt skonas däcken från missformning. Lite extra luft i däcken är inte heller fel om du har hårda däck för att däcken ska må bättre. Har du inte möjlighet att använda motorcykelställ måste du istället själv rulla på däcken då och då för att undvika problem. Batterinivån är också bra att underhålla. Mc-nytt menar att det då och då under vinterförvaringen bör laddas upp en aning med hjälp av svag ström, ca varannan månad enligt tidningen.