Klasserna i MotoGP

MotoGP är namnet på världsmästerskapet i roadracing. Namnet motoGP kom först 2002, då förändringar gjordes i världsmästerskapsseriens högst klass. Men själva tävlandet i roadracing på världsmästerskapsnivå är gammalt, då det pågått sen 1949.

Genom åren har tävlandet skett i flera olika klasser, bland annat fanns klasserna 350cc och 50cc med i världsmästerskapsserien ett tag.  

2002 gjordes stora förändringar i den högsta klassen i serien, tidigare hade förarna fått köra antingen 500cc maskiner som fyrtakt eller tvåtakt. Men nu fick de istället välja mellan tvåtakts 500cc eller fyrtaktsmotorcyklar på 990cc, något som kom att konkurrera ut tvåtaktarna. Fler förändringar gjordes genom åren i den högsta klassen som i år har fått nya regler. 2012 blir det tillåtet för förarna i MotoGPklassen att köra motorcyklar på upp till 1000cc. Dessutom blir det första året i MotoGPs historia som serien körs utan klassen 125cc. Istället har klassen moto3 införts, där de tävlande kör fyrtaktsmotorcyklar på 250cc.

Tävlingarna är upplagda så att man kör träning fredag, träning och kval på lördag och sen race på söndagen. Årets första race i motoGP äger rum den 8 april på banan Losail Circuit i Qatar. Vill du följa MotoGP på tv är det kanalen viasat motor som sänder från tävlingarna.

De klasser som körs säsongen 2012 är alltså:

MotoGP

Den högsta klassen i serien. Motorcyklarna är prototyper, de är alltså inte serietillverkade i fabrik. De är fyrtaktare och får ha motorer på 1000cc och alla förare kör med däck ifrån tillverkaren Bridgestone. För att få tävla här måste föraren vara 18 år.

Den här klassen är väldigt ekonomiskt kostsam, och nytt för i år är att man infört en regel som kallas för CRT för att öka antalet deltagare. CRT står för Claiming Rule Team, och är till för team som inte hör till någon fabrik. Reglerna ska göra det lite billigare och lite enklare för dessa team att klara sig i MotoGP klassen. Exempel på regler som gäller för dessa team är att de får använda fler motorer under serien, dubbelt så många mot fabriksteamen som bara får använda sex stycken. Fabriksteamen får dock möjlighet att köpa motorn av dessa team efter tävlingen. Men det finns en maxgräns på hur många motorer fabriksteamen får köpa av ett enskilt CRT-team, och den går på fyra stycken. Sen behöver inte CRT-teamet sälja någon mer motor. De får också ha mer bränsle vid tävlingarna än fabriksteamen.

Moto2

Körs av förare som är minst 16 år på motorcyklar med fyrtakt och en kapacitet på 600cc. Här kör alla förare med motorer från Honda och däck från företaget Dunlop. Företaget Eni är leverantör av olja och bränsle. Chassit däremot måste bestå av en viss mängd prototypdelar.

I år ska den svenske roadracingföraren Alexander Lundh köra för ett team i klassen moto2.

Moto3

Även  i denna klass består motorcyklarna av fyrtaktsmotorer av prototypmodell, men bara upp till 250cc. Bränsle och olja tillhandahålls av samma leverantör som i moto2, Eni. Samma sak gäller däcken som även i klassen moto3 kommer från Dunlop.

Vill du läsa mer om vilka banor som motoGPtävlingarna anordnas på så klickar du här.