Förändringar att vänta i motoGP

Publicerat: 15:13 den 5 februari, 2012 av Sara

Förändringar är att vänta i högsta klassen i motoGP. I år infördes som bekant en del förändringar i motoGPklassen. Man bytte till motorcyklar på 1000cc och införde möjligheten att tävla som CRT.

Möjligheten att ställa upp som CRT infördes för att sänka kostnaderna för teamen så att fler kan delta i MotoGPklassen. Detta verkar dock bara vara den första förändringen mot en mindre kostsam motoGPklass. För en tid sedan uttalade sig Ezpeleta (chef över Dorna) om framtida regeländringar i motoGPklassen i syfte att hålla nere kostnaderna för teamen.

Han lyfter exempelvis fram att en motorcykel i motogp max borde kosta en miljon euro. Att det kan komma begränsningar i hur många motorcyklar varje team får ha i tävlingen, eller att fabriksteamen inte längre får leasa ut sina motorcyklar till satellitteam är också möjliga lösningar han presenterar. Istället ska de vara tvungna att sälja dem, men han har också sagt att ett maxtak för leasingkostnaden kan vara en aktuell lösning. En annan väg att gå menar han är att se över reglerna kring ECU:n för att minska kostnaderna.

Det är inte bara teamen som kämpar med ekonomin, flera motorbanor har också problem med de höga kostnader som arrangemanget av motoGP innebär. Exempel är banorna i Estoril, Valencia och Jerez. Dessutom menar Ezpeleta att det inte heller är rimligt att ett världsmästerskap har så många tävlingar lokaliserade i en region, så för att göra skäl för namnet VM vore det bra om tävlingarna spreds ut mer över hela världen.

  • H Sandquist

    Sätt trampor på cyklarna och se hur många tittare som stannar kvar….
    Allvarligt detta skall vara kungaklassen… Utvecklingen av cyklarna skall inte vara (så) begränsad, anser tillverkarna att de inte har råd att medverka, så lägg hellre ner hela serien… standard race finns redan.

    // Stinsen (Rossi for president)