Upplägg och tider för EM i roadracing

Publicerat: 19:15 den 4 oktober, 2011 av Sara

Upplägget av EM-finalen i roadracing ser lite annorlunda ut mot hur tävlingshelgerna brukar se ut i SO och SM. Istället för ett kval-race per tävlings-race kommer det istället att vara två kval dagen innan den slutliga finalen. Men först får förarna möjligheter att träna på banan.

På fredagen den sjunde oktober får varje tävlingsklass tillfälle till fri övning 2 gånger. Varje träningspass är 40 minuter långt. Sen är det briefing för de tävlande på eftermiddagen och kvällen.

Viktigt kval på lördagen

Kvalracen börjar på lördagen, och som sagt blir det två per klass. Först ut i kvalet blir 125 GP klockan 10, därefter superstock 1000 klockan 10.50 och sist supersport (600cc) klockan 11.40. Därefter börjar det om igen och 125 GP får köra sitt andra kvalrace klockan 12.30. 40 min är avsatt för varje kval och mellan kvalen är det endast 10 minuter innan nästa start. Ett tight tidsschema med andra ord. (kvalrace 2 för superstock 1000 är klockan 13.20 och 14.10 är det supersports andra kvaltillfälle)

På söndagen avgörs det

Tävlingsdagen söndagen den 9 oktober börjar med tekniska inspektioner och uppvärmning. Man värmer upp i samma ordning som tävlingarna kommer löpa ut. Först ut är superstock 1000, sen 125 GP och sist supersport. Klasserna superstock 1000 och supersport kommer att köra 20 varv i tävlingen, medan 125 GP enbart kör 18 varv. På Albacete circuit är ett varv 3539 meter, 18 varv motsvarar då 63 kilometer. Vid 20 varv blir sträckan 70,7 kilometer.

EM-finalen börjar med superstock 1000

Dagens första race i EM-finalen går av stapeln klockan 10, och det är superstock 1000 som är först ut som sagt. Sen är det final i 125 GP klockan 12.15, och klockan 13.30 går starten för supersport. När förarna i supersport tagit sig i mål är allting klart och vi har fått flera europamästare, silvermedaljörer och bronsmedaljörer i EM i roadracing. Plus säkerligen en hel del andra nöjda förare får vi hoppas!